دستگاه تیوب پرکن چیست؟

دستگاه تیوب پرکن یکی از دستگاه های پر کاربرد در صنایع مختلف است. که در دو تیپ کلی تیوب آلمینیومی و تیوب پلاستیک تقسیم میشود.
برای ته بندی تیوب های آلمینیومی از سیستم تا زن و برای ته بندی تیوب های پلاستیک و لمینیت از سیستم دوخت استفاده میشود.
فعالیت دستگاه های تیوب پرکن فقط جهت پر کردن تیوب ها استفاده نمیشود بلکه چندین عملیات را انجام میدهد.

در سیستم های اتوماتیک در مرحله اول تیوب گذاری بصورت اتوماتیک انجام میشود. و دستگاه تیوب ها را یکی پس از دیگری درون کپ های طراحی شده قرار میدهد.
در سیستم های نیمه اتوماتیک عملیات تیوب گذاری توسط اپراتور انجام میشود.
سپس سیستم حرکت دورانی (روتاری) تیوب را به ایستگاه بعدی یعنی نت کن یا اورینتیشن تیوب هدایت میکند. در این مرحله سیستم بوسیله سنسور های مخصوص تیوب ها را بصورت مرتب به نحوی قرار میدهد که دوخت همه آنها و چاپشان دقیق و یکدست باشد.

مرحله یا ایستگاه سوم پرکن تیوب میباشد. ما در شرکت الکا پیشرو صنعت امیر سیستم پرکن را به نحوی طراحی میکنیم که نازل حالت شناور داشته باشد. این تغییر مکانیزم و تبدیل به حالت شناوری بدلیل جلوگیری از بوجود آمدن حباب درون تیوب میباشد.
سیستم های نازل طراحی شده به صورت آسان بازشو میباشد که عملیات تمیز کاری و رفع نقص را به آسان ترین شکل ممکن انجام پذیرد.
مرحله یا ایستگاه بعد ایستگاه ته بندی تیوب است. بسته به نوع تیوب این کمانیزم متغیر است که در ادامه بیشتر به آن میپردازیم.
ایستگاه بعد بسته به نوع آلمینیوم یا لمینیت بودن و همچنین در تیوب های آلمینیوم و پلاستیک بسته به نوع سیستم دوخت ممکن از فک پرس یا قیچی آرایش قرار بگیرد.
در نهایت و ایستگاه آخر ایستگاه ایجکت یا خروجی تیوب میباشد.

انواع دوخت برای تیوب پرکن های لمینیت و پلاستیک

سیستم دوخت نیز خود به سه روش مختلف انجام میشود. که شامل دوخت بوسیله سیستم التراسونیک و سیستم هات جاز یا فک داغ و روش سوم سیستم هات ایر یا همان هوای داغ میباشد که در ادامه در رابطه با نوع عملکرد و روش دوخت هر کدام توضیحات بیشتری ارائه میشود.

سیستم دوخت هات ایر

این سیستم که قالبا دستگاه های اروپایی از آن بهره مند هستند با استفاده از هوای داغ انتهای تیوب ها را گرم نموده و آماده دوخت مینماید.
ما در شرکت الکا پیشرو صنعت امیر غالبا دستگاه های تیوب پرکن را با استفاده از این سیستم طراحی و تولید مینماییم.
از آنجا که طراحی این سیستم دشوار و محاسبات آن سنگین است اغلب مجموعه های ساخت ماشین آلات از این سیستم استقبال نمیکنند.
از این سیستم دوخت های بسیار با کیفیت و محکم و همچنین سرعت قابل قبول را میتوان انتظار داشت.

سیستم دوخت هات جاز

سیستم دوخت هات جاز یا فک داغ هم یکی از سیستم های دوخت تیوب های پلاستیک و لمینیت است.
در این سیستم فک ها بوسیله المنت های مخصوص گرم شده و دوخت تیوب را در یک مرحله انجام میدهد. اما جهت زیبایی آج ها معمولا یک فک پرس آج زن بلافاصله بعد آن قرار داده میشود.
معمولا این سیستم دوخت های قابل قبولی دارد و سرعت آن نسبتا پایینتر از سیستم های دیگر است.

سیستم دوخت آلتراسونیک

در این سیستم دوخت انتهای تیوب ها توسط آلتراسونیک انجام میشود. در این تیپ کاری در قسمت دوخت برای دستگاه فک هایی تعبیه میشود که بوسیله سیستم آلتراسونیک و ایجاد صوت دوخت انتهای تیوب ها انجام میشود.
معمولا این سیستم دوخت زیبا و با کیفیتی میدهد و سرعت خروجی قابل قبولب دارد.

تیوب پرکن های تیوب آلمینیومی

در این نوع از دستگاه ها سیستم ته بندی تیوب ها به روش تا زنی انجام میشود. از این تیوب ها در صنایع مختلف استفاده میشود و نسبت به تیوب های پلاستیکی جنس سفت تری دارند.
در ادامه مطالب در خصوص این نوع تیوب ها و روش بسته بندی آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

در این سیستم ها پس از تیوب گداری و نت کن یا اورینتیشن سیستم پرکن تیوب قرار دارد و بعد از آن تیوب وارد ایستگاه ته بندی میشود.
سیستم ته بندی بصورت تا زن عمل میکند که دو تا یا چهار تا هستند. که در سیستم های اتوماتیک ایندکس متحرک بوده و به سمت بالا حرکت میکند. در سیستم های اتوماتیک نیازی به متحرک بودن ایندکس نیست. یک سیستم تا زن جهت انجام این فرایند وجود دارد.

مکانیزم های دستگاه

مکانیزم های دستگاه تیوب پرکن بسته به درخواست متفاوت بوده و میتوان سیستم را تماما مکانیکال طراحی نمود. در برخی حالت ها از سیستم های پنوماتیک و هیدرولیک نیز میتوان بهره برد.
سیستم های مکانیکال عموما طول عمر بالاتری دارند و با تنظیم درست این سیستم ها دستگاه به بهترین شکل فعالیت مینماید. در سیستم های مکانیکال تعمیرات و نگهداری نیازمند نیروی متخصص میباشد.
سیستم های پنوماتیک نیازمند فشار هوای ثابت بوده و نوسان باد روی عملکرد این سیستم تاثیرگذار است.
شرکت الکا پیشرو صنعت امیر دستگاه های تیوب پرکن را با استفاده از تجربیات نیرو های متخصص خود که در کشور سوئد و در کارخانه نوردن آموزش دیده اند طراحی و تولید مینماید.