دستگاه لیبل چسبان یکی از دستگاه های پر مصرف صنایع مختلف میباشد. در صنایع مختلف دارویی، ارایشی بهداشتی، غذایی و شیمیایی کاربرد بسیاری دارد.
بروی بسته بندی های مختلف تیاز به درج اطلاعاتی از قبیل برند و مشخصات محصول وجود دارد که این امر توسط دستگاه های لیبل چسبان محقق میشود.

انواع دستگاه لیبل چسبان

بسته به نوع محصول دستگاه لیبل چسبان متفاوت است. برای مثال برای چسباندن لیبل روی بطری های گرد از لیبل چسبان گرد زن استفاده میشو. این سیستم مختص بطری های گرد بوده و در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

نوع دیگر لیبل چسبان ها برای بطری های تخت کاربرد دارد. در اصطلاح به این نوع سیستم تخت زن گفته میشود. این سیستم به دو نوع ساخته میشود.
تخت زن یکطرفه و دو طرفه. که در سیستم یک طرفه برای چسباندن لیبل بر روی یک سمت ظروف و در سیستم دو طرفه برای دو سمت ظروف استفاده میشود.

نوع دیگر این سیستم ها لیبل چسبان دو منظوره یعنی ترکیبی از لیبل چسبان گرد و تخت در یک سیستم است. این سیستم را به نحوی طراحی و تولید میکنند که با انتخاب گزینه مورد نظر دستگاه تغییر مود کاری میدهد. برای کارخانجات و تولیدی هایی که چند نوع محصول با بطری های مختلف با اشکال مختلف تولید مینمایند.

نکات مهم در خرید دستگاه های لیبل زن

در خرید دستگاه های لیبل چسبان باید به نکاتی توجه کرد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. برای خرید این سیستم ابتدا باید بطری مورد نظرمان را به طراح و سازنده و یا فروشنده این دستگاه نشان داده و از او برای مناسبترین روش لیبلینگ مشاوره بگیریم. سپس متناسب با بطری انتخاب شده لیبل مورد نظر را انتخاب و طراحی مینماییم.
جنس لیبل یکی از مهمترین نکات در انتخاب دستگاه مناسب برای این سیستم به حساب می آید.

جنس لیبل در قسمت طراحی و خرید تجهیزات کنترلی مثل سنسور ها بسیار تاثیر گذار بوده و باید به آن توجه ویژه داشت. سنسور هایی که برای دستگاه لیبل چسبان استفاده میشود مختص این سیستم بوده و دقت بالایی دارند.
ما در شرکت الکا پیشرو صنعت امیر از سنسور های خاص متناسب با نوع لیبل انتخابی استفاده میکنیم. با این کار دقت بسیار بالایی از دستگاه میتوانیم دریافت کنیم.
سنسور های استفاده شده در دستگاه های شرکت الکا پیشرو صنعت امیر وارداتی بوده و از با کیفیت ترین سنسور های دنیا در این زمینه به شمار میرود.

جنس لیبل ها

برخی لیبل ها که در بازار به لیبل های کاغذی مشهور هستند یا لیبل های رنگی دیگر نیازمند نوعی سنسور هستند. اما اگر لیبل از جنس ترنسپرنت یا شفاف باشد دیگر آن سنسور ها جوابگو نبوده و باید از سنسور مخصوص این سیستم استفاده نمود.

تفاوت لیبل چسبان الکا پیشرو صنعت امیر

ما در شرکت الکا پیشرو صنعت امیر با تکیه بر دانش فنی و نیرو های متخصص و نخبگان حوزه مختلف سعی در رفع نواقص سیستم های موجود در بازار و رسیدن به یک سیستم مطمئن و کم دردسر برای خطوط تولید تلاش میکنیم تا به این مهم دست یابیم.
نتیجه این تلاش ها در این شرکت دانش بنیان و تلاش های واحد تحقیق و توسعه و نیرو های جوان طراحی سیستم های جدید بوده.
در زمینه طراحی مکانیکی سیستم را به نحوی طراحی نمودیم که در قسمت پایه های صفحه نگهدار دستگاه مشکلاتی وجود داشت. این مشکلات شامل تغییر در محل قرار گیری دقیق سیستم.
لقی صفحه نگهدارنده نیز دیگر مشکل سیستم های قدیمی بود. مشکل اصلی تنطیم سخت سستم برای بطری ها با اشکال مختلف یا کرو دار یود.

ما با تغییر در طراحی توانستیم تمام این مشکلات را حل نموده و سیستمی یوزر فرندلی با رابط کاربری آسان تولید نماییم. یکی دیگر از تغییرات مهم نحوه برنامه نویسی است.

با استفاده از نیرو های متخصص هوش مصنوعی و الکترونیک سیستم را شیوه خاص ببرنامه نویسی نمودیم. ما در این سیستم تنظیم دستگاه را بصورت اتوماتیک انجام میدهیم.
یعنی دستگاه بصورت خودکار خودش را متناسب با سایز لیبل تنظیم میکند. سرعت حرکت ریل و لیبل چسبان بصورت خودکار و هومندانه تغییر میکند. کیفیت لیبل های چسبیده شده بالا میرود. سرعت عملکرد سیستم نیز بالاتر میرود.

قطعات استفاده شده در لیبل چسبان ها

معمولا برای دستگاه های لیبل چسبان از موتور های مختلفی استفاده میشود. ما در شرکت الکا پیشرو صنعت امیر جهت بالا رفتن دقت سیستم از سروو موتور استفاده میکنیم. سروو موتور ها بسیار با دقت بوده و کیفیت کار و سرعت آنرا بالاتر میبرند.
برخی از استپ موتور استفاده میکنند. استپر ها معمولا دقت و سرعت قابل قبولی دارند. و از آنجایی که سیستم های سروو موتور دار گران قیمت هستند از استپر استفاده میشود. و با توجه به قیمت پایین آن استقبال خوبی نیز از آن شده است. برخی اوقات که قیمت تمام شده برای تولید کننده مهم باشد ما نیز از استپ موتور استفاده میکنیم.

سنسور های استفاده شده در دستگاه از با کیفیت ترین سنسور های موجود در بازار جهانی مخصوص این سیستم بوده و در هنگام خرید باید دقت داشت که در دستگاه لیبل چسبان سنسور متفرقه وجود نداشته باشد.

تمامی قطعات استفاده شده در این سیستم بوسیله ماشین آلات CNC ساخته شده که در نتیجه کیفیت محصول خروجی این مجموعه از نظر ظاهری و عملکرد با سیستم های مشابه بسیر متفاوت میباشد.

چه عواملی بر راندمان کاری دستگاه تاثیر گذار است؟

در هنگام استفاده از دستگاه لیبل چسبان باید به نکاتی توجه نمود که در روند کاری سیستم تاثیر گذار میباشد. تنظیمات دستگاه و سرعت حرکت کانوایر. البته در سیستم طذتحی و ساخته شده توسط شرکت الکا پیشرو صنعت امیر این مسئله اهمیتی ندارد. چرا مه سسیستم به نحوی طراحی شده است که خود را تنظیم نموده و با سرعت کانوایر تنظیم میشود.

در تاچ پنل دستگاه قسمتی وجود دارد که تنظیم هد خروج لیبل را انجام میدهد. این قسمت بسیار حائز اهمیت بوده و اپراتور دستگاه حتما باید دوره لازم جهت کار با دستگاه لیبل چسبان را از شرکت سازنده بطور کامل دریافت نماید.

چرا مه با کوچکترین تنظیم اشتباه عملکرد سیستم تحت تاثیر قرار گرفته و در خروجی محصول کیفیت چسبیدن لیبل ها و یا جایگاه آ» تحت الشعاع قرار میگیرد.